20 nov 2006

THE QUEEN


Director: Stephen Frears
Guión: Peter Morgan
Intérpretes: Helen Mirren, James Cromwell, Michael Sheen, Sylvia Syms, Paul Barrett


Una gran sorpresa per mi. No tinc idea de si els fets són reals o no… i no em refereixo a la mort de la Diana (la qual recordo perfectament), sinó a les postures i actituds de la casa reial britànica (principalment la reina) i la del primer ministre, Tony Blair. Però tot plegat dona la sensació de ser força real i creïble. Ningú és dolent, ningú és bo. Tot és ple de grisos. I tan neguit fa una reina freda i calculadora com un poble cridaner i sensibler. Si algú en surt ben parat, és el Sr. Blair, que sap fer d’intermediari entre el poble i la realesa. Si realment va ser així… em pregunto què empeny al primer ministre a defensar la reina amb tanta obstinació. A mi no em resulta gaire creïble… i més aviat adopto la postura de la seva dona (la de Blair). I si la història no va ser així, què empeny al guionista a voler-nos-ho fer creure??

Una pel·lícula molt valenta, increïblement valenta. Perquè parlar de les monarquies en aquesta vella Europa és com parlar d’allò innombrable. Fins i tot Tony Blair temblequeja quan s’imagina que la monarquia pugui arribar a desaparèixer en el seu país, com si fos quelcom arrelat als nostres ossos, com si fos més difícil extirpar-la que els pitjors dels càncers. Som animals de costums… per desgràcia… I pensar que l’altre dia el meu fill tenia examen de socials i la lliçó deia que la Revolució Francesa (segle XVIII per més informació…) va abolir les monarquies… És que els llibres de text s’equivoquen? No vaig saber què dir-li quan em va preguntar… i com és que nosaltres encara tenim rei?

Per altra banda, si alguna cosa queda clara al film, és el mal rotllo que hi havia entre la Diana i la seva sogre… En aquestes petites misèries humanes, veig que no hi ha gaire diferència entre les persones d’a peu, i les figures de sang blava. Tampoc el matrimoni de l’orellut príncep de Gales i la seva princesa Diana era tan diferent dels matrimonis de plebeus. La vida ens dona cada dia exemples a dojo de matrimonis a tres bandes…

No hay comentarios: